MICROPROSE
Na začátku všeho stála hra jménem Laser Squad, kterou už si mnozí hráči nepamatují a nebýt toho, že jsem byl už od mládí experimentálním hráčem, taky bych o ní snad ani nezavadil. Nicméně tato hra z roku 1988 postavila herní základy a systémy, na kterých stavělo první UFO. Taky aby ne, pro MicroProse, studio, ve kterém působila legenda herního průmyslu, Sid Meier, ho naprogramovali o 6 let později (1994) právě tvůrci Laser Squadu. MicroProse si tak mohl mnout ruce, už takhle měli v oběhu několik velkých hitů, jakými byly třeba Civilization, Sid Meier’s Railroad Tycoon, Formula One Grand Prix, Master of Orion, Rex Nebular a nebo Transport Tycoon, který vyšel ve stejném roce jako UFO.
UFO nebo X-COM?
Pokud
vás zarazil dvojitý název hry, jedná se o dvě různá jména jednoho díla. Rozdíl
je akorát v místě vydání. Evropský trh měl hru pod názvem UFO: Enemy Unknown, zatímco na
americkém trhu se hra jmenovala X-COM: UFO
Defense. Ještě větší zmatek nám v tom udělal Steam a novodobý remake.
Na Steamu hra vyšla pouze s americkým názvem, který na druhou stranu ladí
s názvy pokračování a následných dvou spin-offů, zatímco remake
z roku 2012 od Firaxisu, který vede již zmiňovaný Sid Meier, se jmenuje XCOM: Enemy Unknown. Bez pomlčky
v názvu jednotky. V případě starší hry se jedná o ten samý produkt,
v případě remaku se jedná o jinou hru, která by byla úspěšná i bez silné
základny fanoušků originálu.
A konečně…
Pokud
se rozhodnete stejně jako já v této době hru rozehrát, připravte se na to,
že se jedná o časově náročnou záležitost. Hlavní příběhová linka se dá dohrát
zhruba za 30 hodin na lehkou obtížnost, pokud chcete mít vše na 100% (výzkumy,
psionické tréninky apod.), hra se může podstatně prodloužit. A pokud chcete
hrát do nekonečna, taky není problém.
Příběh
hry není moc důležitý, jedná se vesměs o to, že v blízké budoucnosti (rok
1998) budou hlášeny častější aktivity neidentifikovatelných létajících objektů,
které postupně terorizují města a unáší lidi. Díky tomu se vlády světa semknou
a nechají vzniknout organizaci X-COM, která se bude skládat z vojáků,
vědců a inženýrů, kteří mají pomocí vědomostí a síly proti těmto návštěvníkům
bojovat. K tomu jim dopomáhej Bůh a štědré finanční injekce spokojených
států.
Krátce
po založení jedné takovéto buňky X-COM libovolně umístěné na povrchu zemském,
se dostává ke slovu ekonomika a manažerské dovednosti hráče, které otestují navíc
i taktické plánování, organizování a trpělivost. Hlavně tu trpělivost…
Hra začíná!
Jako
velitel X-COM organizace dostanete na začátku hned celou planetu Zemi, na které
bude po vytvoření základny svítit malý čtvereček. Když si kolem něj uděláte
pomyslné kolo v průměru zhruba 4cm, dostanete území, které zvládnou
monitorovat základní malé radary, které jsou vybudované hned po založení svého
útočiště. V případě, že si budete chtít základnu upravovat, otevře se
budovatelské/manažerské rozhraní, na kterém vidíte celou základu
s rozmístěním budov a volby činností. Takovýchto základen můžete postavit
celkem osm, ale musíte na ně mít dostatek financí, údržba taky něco stojí.
Rovnou dostanete do rukou hrstku vojáků, vědců a techniků, k tomu dva bojové letouny a jeden přepravní. Budovy na základně jsou zredukovány na to nejnutnější a stejně tak zásoba munice a zbraní. První kroky tedy budou muset vést k vybudování obytných prostorů a skladů a pak se můžete vrhnout na to nejdůležitější v budovatelské části hry, k výzkumu, kterým je možné odkrývat nové a silnější zbraně nebo technologie. V pozdější fázi hry je možné provádět pitvy nebo výslechy ufounů, které mohou odhalit důležité informace o mimozemských rasách, technologiích nebo kultuře.
Poté, co opustíte budovatelské rozhraní, vrátí se hra do geografického pohledu, kde posouváním času čekáte na nějakou pořádnou akci, která na sebe nedá dlouho čekat. Radar vám oznámí výskyt neidentifikovatelného létajícího objektu, který přelétá poblíže základny. Vy pak na něj můžete poslat bojovou stíhačku, nebo v případě, že přistane, tak výsadkové letadlo. To můžete poslat ve většině případů i na sestřelené UFO. A tady začíná ta nejlepší fáze hry. Tahová strategie.
Rovnou dostanete do rukou hrstku vojáků, vědců a techniků, k tomu dva bojové letouny a jeden přepravní. Budovy na základně jsou zredukovány na to nejnutnější a stejně tak zásoba munice a zbraní. První kroky tedy budou muset vést k vybudování obytných prostorů a skladů a pak se můžete vrhnout na to nejdůležitější v budovatelské části hry, k výzkumu, kterým je možné odkrývat nové a silnější zbraně nebo technologie. V pozdější fázi hry je možné provádět pitvy nebo výslechy ufounů, které mohou odhalit důležité informace o mimozemských rasách, technologiích nebo kultuře.
Poté, co opustíte budovatelské rozhraní, vrátí se hra do geografického pohledu, kde posouváním času čekáte na nějakou pořádnou akci, která na sebe nedá dlouho čekat. Radar vám oznámí výskyt neidentifikovatelného létajícího objektu, který přelétá poblíže základny. Vy pak na něj můžete poslat bojovou stíhačku, nebo v případě, že přistane, tak výsadkové letadlo. To můžete poslat ve většině případů i na sestřelené UFO. A tady začíná ta nejlepší fáze hry. Tahová strategie.
No tak, chlapi, chcete snad žít věčně?
Po
přistání nebo zřícení mimozemského plavidla dostáváte do rukou ovládání svých
vojáků, které si před každou misí můžete vyzbrojit, a pak už na vás čeká velká
mapa, která mění svůj vzhled a vegetaci podle geografického umístění. Pokud
přistanete na poušti, očekávejte písek, duny a malé pyramidy, v džungli
vegetaci, v Antarktidě sníh atd.
Každá mise začíná v letadle
a každému svému vojákovi musíte určit, kam má jít a zda si má pokleknout nebo
zůstat stát. K tomu má určeno několik hodnot jako jsou Akční body, Energie,
Zdraví nebo Morálka. Akční body určují počet pohybů, které může voják vykonat
za každé kolo hry. Energie je na tom podobně, nicméně čím více pohybu a čím
více odehraných kol, tím klesá energie a i když máte hodně akčních bodů, pokud
nemáte energii, nepohnete se. Zdraví je údaj o tom, kolik váš voják vydrží a
morálka ovlivňuje chování vojáků. Pokud máte všechny naživu, voják je
v pohodě. Pokud vám ufon zabije kolegu, morálka se snižuje. A pokud
překročí určitou hranici, může voják zpanikařit, nebo je možné ho ovládnout.
Tato hodnota je asi tím nejdůležitějším faktorem v bitvě. Se slabou
morálkou budete mít problém dokončit misi. Ve velice vypjatém momentu se totiž
může stát, že váš voják zpanikaří, odhodí zbraně a rozeběhne se někam, kde čeká
ukrytý mimozemšťan a ten ho pak zabije. V případě teroru městečka nebo
útoků na základny je morálka hodně rozhodující.
Nakousl
jsem zde typy misí. Vzhledem k tomu, že hra byla vytvořená před 21 lety,
nemůžeme zde hledat zázraky v různorodosti. Prakticky vzato zde musíte
plnit hlavně klasické mise s mimozemskou lodí, kde stačí pozabíjet nebo
zajmout všechny ufony. Navíc pořádají ufoni útoky na města, která musíte
zachránit a pak je tu ještě situace, kdy si vytvoří základnu někde na Zemi a vy
jí musíte zničit, protože vláda toho postiženého státu s nimi podepíše
smlouvu a vám nedá ani dolar. Jednou za hodně dlouhou dobu se vám může dokonce
stát i to, že ufoni přepadnou vaší základnu. To se pak boj odehrává tam a hra
hned dostává jiný rozměr. Je pak osobnější.
Po
dokončení mise dostanete verdikt ohledně úspěšnosti nebo opaku, vlády vás pak
chválí a v případě častého ochránění před šmejdem z vesmíru vám
přidají i peníze k měsíčnímu vyúčtování.
Rozmanitost
Velkým
plusem hry je její rozmanitost. V případě výzkumu máte skoro pořád něco na
zkoumání, inženýři vyrábí zbraně, stroje a munici jako na běžícím páse a vy si
pak vše můžete prohlédnout v encyklopedii. Zde pojmenovanou jako UFOpedia.
Jak jsem zmiňoval hru Civilization, tak z ní je čerpán námět na tuto sbírku
veškerých poznatků a výsledků z výzkumu.
A
že toho je na zkoumání hodně. Máme tu dostatek mimozemských druhů (Sectoid,
Muton, Floater, Chryssalid, Snakeman a další), lodí a technologií, které vám
odhalí záměry mimozemšťanů, jejich historii a jejich hlavní základnu. Každý
výzkum vám zabere nějakou dobu, která je odvozená podle počtu vědců a stejně
tak tomu je i v případě výroby. Pokud ale postavíte více budov pro výzkum,
zkrátí se vám doba zkoumání, ale už se vám na základnu nevejdou sklady nebo
obrana. Je to dilema.
Nadčasovost
Když
člověk hraje tuto hru v moderní době, říká si, jak dalekou cestu hry ušly
v případě grafiky. Na druhou stranu si ale neuvědomuje to, jak revoluční
hra už ve své době byla a jak
by mohla konkurovat i nedávno vydaným hrám. Dokázala v sobě skloubit několik herních žánrů
(Strategie, RPG), měla trojrozměrný zničitelný terén, zaměřovala se na detaily,
statistiky, vzdušné souboje, výzkumy… Takhle bych mohl ještě nějakou dobu
vypočítávat její klady, ale je lepší, aby si jí každý zahrál sám a sám pak
objevoval, co nového mu hra může přinést. Ať už v případě zážitků nebo
emocí, kdy například hledáte po celé mapě posledního živého mimozemšťana, který
se schoval u vás v letadle, nebo vám do letadla s několika
nepotřebnými vojáky přijde Chrissalid. Prostě tahle hra to má stále v sobě,
dokonce i po 21 letech od vydání. A to se podaří jen málokteré hře.
Odkazy
Na
tuto hru plynule navazuje pokračování X-COM:
Terror from the Deep, které nás zavede na dno oceánů, na zaoceánské lodě
nebo do přístavů. Po nějaké době přišlo další pokračování X-COM: Apocalypse, které nás zavedlo do roku 2084 a i když vznikalo
další pokračování X-COM: Genesis, hra
nikdy nevyšla a práva pak dostala na starost česká společnost ALTAR Interactive, která na motivy
zrušené hry vytvořila UFO: Aftermath
a její dvě další pokračování. Poté se hra vrátila k Sidu Meierovi a jeho
Firaxisu, kde vytvořili výše zmiňovaný remake, který přinesl starou hratelnost
do nového kabátu. Pravda, hra sice měla neduhy novodobých her (zjednodušené
ovládání, jednodušší herní systém a více efektů), ale jednalo se o důstojného
nástupce.
Hodnocení
Nadčasová hra, která v sobě míchá několik herních žánrů a každý
sám o sobě je bezchybně zpracovaný a vhodně umístěný.
10 z 10
Žádné komentáře:
Okomentovat